Mάθημα 10: Τοπίο-Αρχιτεκτονική και μή / Η Αρχιτεκτονική της Zaha Hadid

Στο πρώτο μέρος του μαθήματος συζητήσαμε για σύγχρονες προσεγγίσεις αρχιτεκτονικής τοπίου στα γραφεία αρχιτεκτονικής τοπίου Turenscape, VWA και Atelier Dreiseitl (μετονομασμένο σε Ramboll Studio Dreiseitl) σε διαγωνισμούς αλλά και υλοποιημένα έργα σε Κίνα, Αμερική, Ελβετία, Μέση Ανατολή, Γερμανία, Σιγκαπούρη και Σκανδιναβικές χώρες.

Η σύγχρονη αρχιτεκτονική τοπίου μαζί με τον βιοκλιματικό και τον υπολογιστικό σχεδιασμό είναι αυτή τη στιγμή οι πιο διαδεδομένοι τομείς εξέλιξης της αρχιτεκτονικής. Όλο και περισσότερα γραφεία αρχιτεκτονικής συμπεριλαμβανομένου των BIG, OMA, Heatherwick, Weiss/Manfredi κοκ στέφονται στα θέματα της πράσινης πόλης και των υποδομών.Πριν όμως μιλήσουμε και τις σύγχρονες τάσεις αρχιτεκτονικής τοπίου καλό θα ήταν να θέσουμε κάποιες βάσεις:Τι είναι το τοπίο; Ποιό το αντικέιμενο της αρχιτεκτονικής τοπίου; Ποιοί είναι οι πιο σημαντικοί εκπρόσωποι της σύγχρονης σκέψης και θεωρίας της αρχιτεκτονικής τοπίου; Πού βρίσκονται τα τοπία με τα οποία ασχολείται σήμερα η αρχιτεκτονική τοπίου; Έπειτα, ποια είναι τα κύρια θέματα τα οποία ερευνούν οι αρχιτέκτονες τοπίου σήμερα; Ποια θέματα απότελούν πηγή έμπνευσης για σύνθεση τοπίων; Μπορεί η επένδυση σε έργα αρχιτεκτονικής τοπίου που εστιάζουν σε θέματα τοπιακής απόδοσης να αποφέρει οφέλη έναντι του κόστους αποκατάστασης των πόλεων λόγω της κλιματικής αλλαγής;

McHarg
Ian McHarg, Design With Nature
Landscape_definition
O Oρισμός της αρχιτεκτονικής τοπίου από τον JB Jackson

 

Στο δέυτερο μέρος του μαθήματος συζητήσαμε ένα μέρος του έργου της Zaha Hadid, που έφυγε από τη ζωή τον προηγούμενο μήνα έχοντας σχεδιάσει και υλοποιήσει κτήρια σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Το μάθημα εστίασε σε ένα μέρος του έργου της αφενός λόγω του μεγάλου αριθμού των σημαντικών κτισμένων έργων της και αφετέρου λόγω του οτί έχει σημασία να εξετάσει κανείς της πορεία εξέλιξης της Zaha Hadid από τα χρόνια των σπουδών της στην Αrchitectural Association του Λονδίνου κατά τη δεκαετία toy 70. Γοητευμένη από την καθαρότητα του κονστρουκτιβισμού, η νεαρή Zaha Hadid, μαθήτρια του Ηλία Ζέγγελη και στενή συνεργάτιδα του Rem Koolhaas, αμφισβητεί αυτό που η ίδια αποκαλεί “συμβατική” αρχιτεκτονική για να δομήσει έναν δικό της κόσμο μορφών μέσα από την αποδόμηση. Τα εικαστικού χαρακτήρα σχέδιά της γίνονται το εφαλτήριο για μία καριέρα γεμάτη αντισυμβατικά κτήρια και σύνθετες μορφές. Κτήρια όπως το ΜΑΧΧΙ, το Vitra Station και το Dongdaemun Design Plaza, τα οποία παρουσιάστηκαν στο μάθημα, αποτελούν δείγματα μίας αρχιτεκτονικής που επαναπροσδιορίζει την κλίμακα του χώρου και θέτει το ζήτημα του κτηρίου ως αντικειμένου.

zaha_koolhaas
H Zaha Hadid με τον Rem Κoolhaas κατά τα χρόνια των σπουδών τους στην Architectural Association του Λονδίνου τη δεκαετία του ’70.
Zaha_Hadid_MAXXI_IB_14
Το μουσείο ΜΑΧΧΙ, σχεδιασμένο από τη Zaha Hadid, στη Ρώμη.

 

Παρουσιάσεις μαθήματος:

Μάθημα_10_Τοπίο – Αρχιτεκτονική και μή_Δήμητρα_Θεοχάρη

Μάθημα_10_Ζaha_Hadid_K_Τσιαμπάος

Mάθημα_10_Ζaha_Hadid_Parametric_K_Τσιαμπάος

Μάθημα_10_Zaha_Hadid_Π_Τουρνικιώτης

 

 

 

 

 

Leave a comment